Comment lire
DAS KAPITAL en 2013
pour retourner
aux temps de l’homme des cavernes?
1.
A
LA VIEILLE BOSNIE
Wat betekent een
systeemcrisis? vroeg de ene lekkerbek aan de andere.
Dat gebeurt steeds
opnieuw EN onvermijdelijk wanneer kleine mensen beginnen na te denken over de
onnozelheid van hun eigen geconditioneerd bestaan, legde Boris met heel veel
gemak en overtuiging uit.
Maar dat wil toch
zeggen dat de economie van vandaag op morgen plots kan ineen storten zonder
waarschuwing, verklarend woordenboek of de voorspellingen van
NosterPaterNoster!
Exactemento ….
2.
AU
CHAZAL
Guido legt tussen
2 Duvels uit aan Marie-Paule:
De primitieve mens
kende geen klassentegenstellingen of extreme uitbuiting van de ene klootzak
door de andere, de onschuld primeerde in alle relaties. Men kende wel
verschillen in functies maar de behoefte van het gezamenlijk voortbestaan
primeerde op alle andere bekommernissen of tegenstellingen binnen de groep of
de stam.
Oorlog of geweld
waren enkel het gevolg van de noodzakelijkheid om een zeker grondgebied te
verdedigen en in te perken omwille van de voeding, dus van het overleven.
Agressie onstond
dus enkel omwille van de overlevingsdrang en de verdediging van de beperkte
voedselbronnen; dus niet omwille van de veroveringszucht om de andere te
domineren of te verknechten. Slaven bestonden niet in de oertijd, dat was een
uitvinding van meer beschaafde maatschappijen die daarna het podium van de
aarde ontvolkten (grinnik).
Voor de rest was
er dus enkel harmonie of het besef van de noodzaak tot harmonie, harmonie
tussen de mannen en de vrouwen en de kinderen van eenzelfde beschermende grot
maar ook de harmonie met de dieren in en buiten het grotgebied:
niet uitsluitend
met wat men nu «huisdieren» zou noemen, maar ook en bovenal denk ik met de
wilde dieren die op de eerste plaats noodzakelijk waren voor het overleven en
verder bestaan van de grot via voedsel, kleding en rituele ornamenten.
De primitieve mens
was zich meer dan zijn zogenaamd modern exemplaar en tegenhanger bewust van de
noodzaak van deze dwingende harmonie voor het overleven, in stand houden en
voortplanting van niet enkel zijn soort maar alle soorten!
Het uitroeien op
een grote schaal van de voedselbronnen betekende het einde van het leven in de
complexiteit van al zijn facetten, het was tegen de aard van het primitieve
leven zelf.
Men dankte de
dieren of hun geesten omwille van een gelukte jacht bijvoorbeeld. Een gelukte
jacht betekende een gelukkige groep, de triomf van de harmonie en een gelukkig
bestaan tout court.
Men reinigde zich
VOOR en NA de jacht, om een jacht voor te bereiden en dan weer af te bouwen.
Essentieel was het
herstellen van de vrede, van de noodzakelijke harmonie tussen mensen en mensen
en dieren.
Het begrip beest
of beestachtig was nog niet uitgevonden en is eigen aan de meer «ontwikkelde»
aard van de mens.
Een dier blijft
een dier maar de mens kan beest worden wanneer hij in de greep terecht komt van
winstbejag en uitbuiting allerhande. Het beest is dus, zo denk ik ten minste,
een menselijke kwalijke eigenschap.
Wat me, beste
Paule, tot deze veronderstelling drijft (opjaagt, hihi):
de dromen van
de primitieve mensen waren vooral «gelukkige dromen»,
hun wortels kwamen
uit het leven zelve en de broodnodige voortplantingsdrang; met ander woorden de
dromen waren op de eerste plaats EROTISCH, uiterst erotisch zelf. De moderne
mens zou rap een cultureel bepaald schaamrood oplopen moest hij zich kunnen
inleven in het bestaan en denken van zijn primitieve voorlopers of voorvoeters.
Er bestonden geen
valse tegenstellingen tussen een mannelijk en een vrouwelijke element, noch
tussen mens en dier en dier en mens. De demonen? Die kwamen pas later van pas
bij de overgang naar «ontwikkelde» uitbuitingssystemen!
De mixtuur van
mens en dier heeft geen fluit te maken met wat men vandaag de dag en
eergisteren ook verstond onder bestialisme.
Er waren eenvoudig
weg geen gesloten deuren tussen mens en dier: de mens kon dier worden en het
dier kon zich verheffen tot een menselijke staat.
Mind shifting
included shape or body shifting als resultaat van een erotisch beleven van zijn
omgeving, van de omgeving in de veelzijdigheid van alle facetten.
De reis naar de
bloedarmoede van het denken moest nog beginnen!
3. A LA GRELHA
Mijn idee daarover, Yolande, maar ik kan me vergissen natuurlijk, is dat
wanneer de maatschappij van die zogenaamde primitieve mensen evolueert naar
eentje gebaseerd op de verdeling van arbeidstaken, naar een ongelijk systeem
dus, waarin sommigen werken en anderen in de naam van de werkers BEHEREN, op de
sluipende ontwikkeling met ander woorden naar een begin van een klassenmaatschappij, waarin de
oorspronkelijke harmonie wordt vervangen door de uitbuiting van de ene door de
andere (soort, klasse, kaste), door het hierarchiseren, door het onderscheid
tussen sterken en zwakken, door de geforceerde geboorte van een welbepaalde
elite, door de controle van de ene door de andere, want het ene kan niet zonder
het andere, en als de controle niet lukt, door het geweld en de repressie van
de ene door de andere, door een zelfverklaarde orde die NIET en allesbehalve
natuurlijk is maar wel bestempeld zal worden als natuurlijk en onoverkomelijk,
toegedekt door nieuwe eenzijdige en eengoddelijke religies,
dan pas zijn onze dromen verworden tot wat ze nu zijn:
ANGSTIG, ZWETEND, SCHREEUWEND en BEDELEND,
geknecht in de wurggreep van ons ongelijk bestaan!
Help ons, wij worden wakker als hulpbehoevende zwakkelingen.
Wij beven nu in onze opgemaakte bedden en beseffen niet meer waarom.
Wij dromen en vallen in bodemloze putten.
Wij zijn gekrompen tot gevangen vogelkes met geknipte vleugels.
Wij vinden onze weg niet meer terug naar huis of naar de andere.
Hij of zij ontsnapt ons steeds opnieuw en wij worden krijsend wakker met
een verschrikkelijk gevoel van onbehagen.
Wij lijden aan verstikkingsverschijnselen allerhande, halen moeilijk
adem, ervaren zuurstoftekort binnen en buiten onze dromen en geen CPAP kan dit
verhelpen of corrigeren, pfff ….
Ook geen didgeridoo!
Uiteindelijk schreeuwen wij onszelf wakker met een bonkend en veel te
snel kloppend hart en verwensen de lachende geesten in de kelderkamers van het
gebrandmerkte geheugen,
Wat herinneren wij nog van onze dromen: NADA behalve een soort van
ongenoegen, een percentage schrik en wiskundige huiver als gevolg van een
teveel aan ???
En de macht vertelt ons: stel geen vragen, lees geen boeken, vertrouw je
dromen niet want daarvan word je enkel ongelukkig. Hoe kan ik slapen zonder
dromen? Geen antwoord. De droom is de opstand in de mens en het dier
terzelfdertijd....
4. AU BELGANIA
Maar de erotiek, beste Eric, de erotiek van de primitieve mens is
uiterst resistent en ik weet dat je dit meer dan een andere begrijpt.
Hij blijft doorsijpelen als water in de schaduwgrot, vormt stalagmieten
en stalagtieten in de aders en de dromen van de moderne mens.
NATTE dromen verdrijven met de regelmaat van een ontregelde klok de
angstaanvallen behalve misschien voor diegenen waarbij elke inleving, laat
staan beleving van GENOT en GEMAK des duivels is. Zij zijn totaal gebrainwasht
door een handvol monotheistische sectes gebaseerd op die ene en ware god van de
lichamelijke haat! Et en passant vive l’alliance avec le RWA.
Het erotische deel of deeltje van onze dromen, beste Tom, is het residu
van de primitieve mens, is wat ons nog rest van een verminkt collectief en een
colleclief geheugen.
De leugen wordt erdoor ondergraven en we zijn nog steeds in staat een
brug te maken naar een staat van harmonie en gelukzaligheid, naar een andere
beleving van overleven dan de huidige waarmee wij ons maar al te vaak identificeren.
Het cultuurpessimisme is geen uitdrukking van creatief denken, beste
Philippe, het is de verklanking van «er is geen redding meer mogelijk tenzij
door een ultieme redder», een superhero zoals de Messiah ooit was in de
overlevering van macht gebouwd op knekelhuizen, op bergen van verdoemde
kadavers en verbrande heksen en Katharen. Er bestaat geen redding BUITEN de
redder.
Er bestaat geen klassenstrijd, er is enkel Superman!
Je vraagt me nu naar de essentie van mijn denken en HANDELEN?
Aiaiaiaiaiai
Simpel:
Ik besta niet om de andere ne kloot af te trekken.
Ik besta niet om de andere te onderdrukken.
Ik besta niet om de andere te vertalen in geld of winstbejag.
Ik besta om de andere te plezieren en ALDUS mezelf te plezieren!
Maar ik besta ook niet om de andere naar de mond te praten.
En dat geldt ook voor alle anderen en er is geen essentieel onderscheid
in mijne kop of beleven tussen man of vrouw of kind of dier of plant of steen.
EEN STEEN IS DE FEMAIL RADIO VAN DE OERTIJD.
Bachelard formuleert dit nog anders:
De primitieve mens had de stenen niet anders lief dan de vrouwen.
Begrijp je nu waarom ik zeg dat de erotische droom der primitieven voor
mij een uitdrukking is van een waarachtig
OERCOMMUNISME.
En de kwalificatie der primitieven een vorm is van Agent Orange of
napalm gebruikt door de machtigen van deze aarde om ons te ontzouten van elke
vrolijke herinnering aan een oerbestaan.
Het beeld van een bange grotbewoner die in zijn broek schijt voor dieren
en de vreselijke natuurelementen is zoveel voordeliger voor de huidige
machthebbers die zwaaien met hun geloofsgeboden om de natuur te verkrachten
want anders gaat de mens ten onder...
Vertrouw op ons, de elite, en niet op de vijandige natuur. Vermits wij
echter ook deel uit malen van die natuur, zijn wij de vijand à abattre ...
Gelukkig is er nog HET HEIDENS VUUR dat sluimert in elk van ons
en een liedje uit lang vervlogen tijden
maar dat nog steeds actueel blijkt te zijn:
en een liedje uit lang vervlogen tijden
maar dat nog steeds actueel blijkt te zijn:
5. A CARNAC (la chanson du feu)
Pour que le feu s’allume des frottements de mes doigts
Pour que le feu s’allume des frottements de mes doigts
Pour que le feu s’enflamme dans les circonscriptions de ma tête
et ma peau d'âne, dans mon coeur mutilé, vers mon sexe endormi
Pour que les étincelles du feu grimpent au ciel
Pour qu’elles sautent comme des sauterelles les étapes
Pour qu’elles brûlent les cendres des oiseaux en femmes
libres qui ne perdent jamais l'oeuf de l’espoir
libres qui ne perdent jamais l'oeuf de l’espoir
Pour que le feu envahisse l’homme pour qu’il ne craigne plus rien,
pour qu’il transforme sa peur en révolte permanente
Pour que le feu caresse la terre des pierres muettes
Pour que le feu ne s’en aille à jamais des volcans, même de ceux en état
d’extinction
Pour que les volcans continuent à cracher leur haleine de colère au ciel
et fassent détourner les avions à jamais de leur destination de merde
Pour que le feu devienne engrais et l'engrais devienne du feu
Pour que le feu fête sa victoire difficile sur l’eau de l’équateur
Pour que les eaux se transforment en feu avec la souplesse des lianes et
des serpents
Pour que le feu continue sa longue marche à hurler contre et à brûler toutes les injustices sur terre
Pour que la terre devienne une balle de feu, rocking and rolling
Ce feu à la recherche des dieux
pour les brûler à jamais de notre destin = histoire sordide
Pour que la pierre de feu remplace le coeur du pouvoir et le remplace en
pouvoir du coeur
Pour que le feu absorbe l’homme moderne et le reconduise
vers son état primitif
Pour que le feu reste en moi et toi et lui et elle, humain ou animal ou
végétale ou fossile
Arthur Martens
September 2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten