Zoeken in deze blog

Guido Vermeulen's mail art envelopes are like worlds into themselves and at the same time they are part of the much larger whole.

(a comment by NANCY BELL SCOTT, USA, on the IUOMA network)

Guido's paintings are like finding images in the clouds
(a comment by Kathleen D. Johnson, USA, on IUOMA)

Guido does not paint monsters but spirits and ghosts, full of love, tenderness and compassion
(LIZA LEYLA during a conversation, Belgium)

His ability to express emotions through painting is a beautiful gift. Allowing oneself to feel sadness is the most direct route through grief. His paintings feel peaceful and kind.

(STEPHEN WALKER, USA)


My life is shifting... Your work is intangible, ethereal, cosmically rewarding. i eat it up & savor it like a great sandwich! It made my day!
(Lisa PEREZ, USA, on IUOMA)

Thank you for the TALISMAN painting on the envelope. It is real cool and creepy at the same time. I haven’t seen a piece of abstract capture such as pain and emotion so well since I visited the museum of art in Toledo. Bravo!
(Sarah Jo Pender, USA, from the Indiana Women’s Prison)

I suppose you could characterize Guido's painting style as expressionist. I know he is very interested in dreams as a source for art and poetry, and these particular chapter pages seem like shadowy dream corridors filled with shifting images and scenes. The Michaux quotes work as a counterpoint, Guido's art is taking over when the limits of language have been reached.
(De Villo Sloan, USA, on my tribute pages to Henri Michaux, see LAMUSAR blog)

Guido’s art expressions are always poems and they show us the reality of our real faces and souls (Mariana Serban, Romania)

His titles have both inspired and educated me (Alicia Starr, USA)

vrijdag 10 juni 2011

RED RUBBER




Collage I wanted to make since Anke proposed her project on "the king".
This is about how Leopold II (the second king of Belgium) won his fortune in the Congo (he owned it as a private domain before he yielded it to Belgium). The black people had to harvest rubber (for tires in the growing car industry) and those who refused were cut off their hands. This horror has happened on a huge scale and is well documented. I also wrote a letter in Dutch to Anke to explain this.
I intend to translate the text later in English and in French because this is an expression of my personal disgust for the French speaking establishment in my country...

The complete letter to Anke goes like this:

Brussel, 10 juni 2011

Beste Anke,

Dit is het ware historische verhaal achter de schatten van de koninklijke familie van Laeken.
Leopold II (de 2de koning van België) had Congo als zijn persoonlijk privé-bezit ( het kroondomein) vooraleer hij het afstond aan de Belgische staat en pas toen werd Congo "Le Congo Belge".
De automobielindustrie was in volle ontwikkeling en er moest massaal rubber geoogst worden (voor de banden nietwaar). De zwarten die weigerden omdat ze verkozen gewassen te cultiveren om hun families te voedden, werden BIJ WIJZE VAN VOORBEELD EN OP EEN MASSALE SCHAAL de handen afgehakt !!!
Deze praktijken op bevel van Leopold II waren zo gruwelijk dat het leidden tot de eerste gedocumenteerde aanklacht tegen koloniale praktijken in de geschiedenis…
Het was de Britse diplomaat Roger Casement (een Ier) die als eerste de "misdaden tegen de menselijkheid" van de Belgische vorst en zijn handlangers aanklaagde.
Casement zou louter vermoord worden door de Engelse koninklijke familie en het Britse establishment omdat hij als Ier het onafhankelijkheidsstreven van zijn land ondersteunde en tijdens de eerste wereldoorlog probeerde een verbond te sluiten met de Duitsers in ruil voor steun aan de Ierse zaak (een situatie die eigenlijk zeer similair is met de Vlaamse kwestie).
Uiteraard was het Belgisch vorstenhuis zeer gelukkig met de liquidatie van Casement door de "Engelse familie".
Pas veel later zou men opnieuw het boekje durven opendoen over hoe Leopold II zich verrijkte en met welke ongelofelijke barbaarse middelen hij te werk ging.
IK VERFOEI de Belgische dynastie hiervoor!
IK HEB ENKEL MISPRIJZEN (dégoût in het Frans) voor de Franstalige politieke partijden die uit puur opportunisme plat op hun bekrompen buik gaan voor "la famillie royale qui soutient la francophonie", die zich als platte kakkinderen verschuilen onder de rokken van Albert II (die ik overigens oké vind, hij is geen Leopold II) uit angst voor het succes van het huidig Vlaams nationalisme. Où sont les républicains wallons d'antan? (cfr de koningskwestie in de jaren '50). Wat doet het standbeeld van Leopold II in Oostende? En wat doet zo'n standbeeld in Mons? Om de uitstpraak van Hugo Claus te parafraseren: dynamiteren zou beter zijn! Oh ja, vrienden van mij speelden ooit met het idee de handen af te hakken van het standbeeld in Oostende en kregen last met de staatsveiligheid. 't Waren natuurlijk "gekke kunstenaars" ….

GUIDO

Literatuurlijst (om dit verhaal te checken op zijn waarheidsgetrouw karakter)

Roger Casement's Congo Report (uit 1904)

Arthur Conan Doyle: The crime of the Congo (uit 1909)
(ja ja, de schrijver van Sherlock Holmes ! mensen als Doyle en George Bernard Shaw namen de verdediging op van Casement beschuldigd van hoogverraad)

Hugo Claus: Het leven en de werken van Leopold II (toneelstuk uit 1970, kreeg last met de censuur maar dat was hij in die periode al gewoon, hulde aan Hugo die het in die tijd aandurfde om Leopold II te kakken te zetten)

Daniel Vangroenweghe: Rood Rubber (uit 1985, met de steun van het toenmallige Zairekomitee, werd toen nog weggehoond als extreemlinkse propaganda! Men zou echter niet blijven lachen want het latere succes van Hogschild sloeg het establishment met verstomming)

Adam Hogschild: King Leopold's Ghost (historisch werk uit 1998, werd een waarachtige bestseller in Anglosaksiche landen, gebaseerd op het rapport en de dangboeken van Casement)

Mario Vargas Llosa: De droom van de Ier (2010, zijn nieuwste roman gaat inderdaad over Casement! Zouden notoir rechtse schrijvers beschikken over een groter geweten dan de linkse profeten, men zou het haast denken !!!)

Laatste interessante noot: de fameuze roman van Joseph Conrad (Heart of Darkness) is eigenlijk gebaseerd op de gruwelen van het kroondomein (Congo heette onder Leopold II "Congo Vrijstaat" sic, Orwell en Huxley wisten echt over wat ze het hadden).
En de film Apocalypse Now is dan weeral gebaseerd op Heart of Darkness of hoe de gruwel in Congo werd "vertaald" door Coppola in een universeel verhaal over oorlog, geweld, uitbuiting en krakzinnigheid.

Voilà, veel lees"plezier" (alhoewel het onderwerp allesbehalve prettig is).
Misschien daarom dat ik ter compensatie een nogal feeëriek schilderij op omslag verkoos.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten