Zoeken in deze blog

Guido Vermeulen's mail art envelopes are like worlds into themselves and at the same time they are part of the much larger whole.

(a comment by NANCY BELL SCOTT, USA, on the IUOMA network)

Guido's paintings are like finding images in the clouds
(a comment by Kathleen D. Johnson, USA, on IUOMA)

Guido does not paint monsters but spirits and ghosts, full of love, tenderness and compassion
(LIZA LEYLA during a conversation, Belgium)

His ability to express emotions through painting is a beautiful gift. Allowing oneself to feel sadness is the most direct route through grief. His paintings feel peaceful and kind.

(STEPHEN WALKER, USA)


My life is shifting... Your work is intangible, ethereal, cosmically rewarding. i eat it up & savor it like a great sandwich! It made my day!
(Lisa PEREZ, USA, on IUOMA)

Thank you for the TALISMAN painting on the envelope. It is real cool and creepy at the same time. I haven’t seen a piece of abstract capture such as pain and emotion so well since I visited the museum of art in Toledo. Bravo!
(Sarah Jo Pender, USA, from the Indiana Women’s Prison)

I suppose you could characterize Guido's painting style as expressionist. I know he is very interested in dreams as a source for art and poetry, and these particular chapter pages seem like shadowy dream corridors filled with shifting images and scenes. The Michaux quotes work as a counterpoint, Guido's art is taking over when the limits of language have been reached.
(De Villo Sloan, USA, on my tribute pages to Henri Michaux, see LAMUSAR blog)

Guido’s art expressions are always poems and they show us the reality of our real faces and souls (Mariana Serban, Romania)

His titles have both inspired and educated me (Alicia Starr, USA)

dinsdag 22 april 2014

Pieter, Stefan en Marieke

Beste Pieter Daens,

Wat hebben al die domme hedendaagse atheïsten toch tegen ziets schoons als de verrukkelijke maagd Maria ?
Begrijpen zij niet dat zij maar een eenvoudig, bloedmooi Palestijns meisje was ?
Alle dogmas verblinden mekaar, nietwaar ?

Die parel van een mieke werd geboren uit een weinig water in een rotswoestijn. Ik zie dat visioen met wellust rijzen uit mijn verknipte navelstreng. Het is geen duiveke of duivelke maar haar opstanding uit het water, hoe druppels kleven en druipen van haar prille borsten, hoe haar kleren onzichtbaar worden, hoe zij spreekt tegen de verzengende lucht, hoe naakte keien haar aanstonds primitief beminnen, hoe zij schaterlacht tegen een uitwijkende, onthutste vogel …
En haar lach, beste Stefan Hertmans, is geen moordende Kalasjnikov, is geen Waals Fallgeweer ; het is een warme INTIFADAsteen, opgewarmd door het onschuldig gestreel van haar eigen lievekeshanden …

Mijn vriend Jan zit opgesloten in de kooien van de open psychiatrie omwille van zijn eigen Mariekesvisioenen.

Ik word enkel belaagd, lastig gevallen, op proef gesteld door de orthodoxe deurwaarders van vrijdenkende religies.

De tocht van mijn eigen 30 dagen is begonnen, op zoek naar zoiets opstandigs als de weerstand van gewapend beton in de uitdeinende cirkels van een meer dat meer is dan een meer, ik herhaal meer is een meer dat meer is dan een meer...

GV
April 2014
Pub New Benfica
Tijdens het lezen van een wreedschoon boek

OORLOG EN TERPENTIJN door Stefan Hertmans

donderdag 17 april 2014

THE CRYSTAL PRISM


New book edition
Publisher: Giant Steps Press Freeport, NY
114 pages

Proof copy mailed by David Stone to Guido Vermeulen

Poems end line art sketches by David Stone
Introduction by Michael S Begnal
Book and cover design by Norman Ball
Collages and paintings by Guido Vermeulen

dinsdag 15 april 2014

PROJECT ZONDER EINDE want oorlogen zonder einde

1914 – 2014 :
RESIST 100 YEARS OF WAR
This mail art project is not in opposition or competition but in support of the existing mail art project on the anniversary of the so-called « great » war.
So we support and encourage the efforts of Jan Theunink and Paul Verhulst in Belgium,
those of Theresa Easton in the UK and the Hungarian project (a collaboration between networkers in Hungary, Germany and Austria, the world will follow).
We also salute the incredible individual efforts of artists like Eric Bensidon and Alain Cotten in France and Otto Sherman in the USA.

THE MAIL ART PROJECT WE PROPOSE is based on
°  the refusal of war as a destruction of people’s common togetherness and solidarity
War was conducted by those who did not know eacht other for the bank accounts of those who knew each other quite well (to paraphrase Valéry)

°  the refusal of any kind of war nostalgia or the recuperation of so-called peace by institutions like the EC or the UN (who have no problem launching new wars « in the name of peace and freedom»). War which is the destruction of humanity is now waged in the name of humanity. Talking about Orwellian newspeak, this is another fine example of applications during the last decade or so...

° the backing of a total rehabilitation for all soldiers who were executed by their own commanders and governments « as example », with excuses as cowardice, or desertion, or you have lost your equipment and other nonsense

° the backing of independent historical research on what happened during these « great » wars

You can fill in yourself other angles of interests, the list is limitless

FREE SIZE AND MEDIUM

NO DEADLINE


Mail your contributions to
1914 2014 PROJECT
Guido Vermeulen
Thomas Vinçottestreet 81
B-1030 Brussels

BELGIUM

Contributions online on the blog http://mailartinternationale.blogspot.com


vrijdag 11 april 2014

12 Haikus over de zinloosheid van de heersende macht

1914 – 2014 of de 12 Haikus
over de zinloosheid van de heersende macht

Man has not eaten god;
god has eaten man
(by becoming a nazi)

after Philip K. Dick (novel THE MAN IN THE HIGH CASTLE)



Water op de maan?
Vraag zonder interesse,
proest maan in water.

Gekte van een grens,
alsof men de samenhang
ontkent van sterren.

Geloof is een vorm
van denkerslobotomie,
bezoekuur verplicht!

Medisch commando
pleegt aanslag op mijn lichaam
in het knekelhuis

Slakkenslijm op pad
ondervindt trage weerstand
van tuin naar keuken

Zelfmoord in een plas:
zeer moeilijke oefening
als je geen worm bent.

Ziekte maakt me week,
ween zomaar zonder reden
voor het minste leed.

De goden zijn wreed,
allen per definitie,
geen uitzondering!

Mildheid van een bij,
brandende autobanden
zijn steeds mensenwerk.

Uitgestorven vis
zoekt verdwenen haringbank
in zee zonder hoop

Paradijsvogel
verbannen naar Dante’s hel,
opstand der kringen.

Uitgesloten berg,
aan de overkant een muur
van zinloze macht.


GV
April 2014
Pub New Benfica



woensdag 9 april 2014

ROUW in 12 bewegingen

ROUWBEWEGINGSHAIKU’S

voor alle gesneuvelden van 1914-2014
en in het bijzonder voor de gefusilleerden bij wijze van voorbeeld


Ik zie haar wenen
de hartstochtelijke vrouw:
mijn schildpad is dood!

In de herfst sterven;
wat is er natuurlijker
dan een vallend blad?

Hij bloedde zachtjes
leeg naar een vallende ster.
Aarde schreeuwde dicht!

De oorlogsschepen
strandend op koraalriffen.
Het einde nabij …

De weerstand van slijk,
waterwederopstanding
in het Vlaams, misschien?

Een brandende god
veroordeelt op het schavot
der geschiedenis.

Lijken spoelen aan,
lossen nooit het geheugen
op der getuigen …

Beenderen spreken,
het gebit niet verdronken,
roepend in de zee!

Woorden liegen steeds
in de monden van de macht;
maan herhaalt lachend.

Knikkerterrorist,
lachend in de warmte
van sluitende hand.

Tegen de wanden
huizen stil de vleermuizen,
hun honger huivert!

Laat drogende oogst
is het lot van mijn ogen;
blindheid doet mij zien.


GV
Maart 2014
Pub New Benfica
en discutant avec Boris



Translation by DAVID STONE, USA 


NOTES:

5

In the trenches of WW1, the Flemish movement in Belgium started.
Commanders were French but most soldiers Flemish.
The soldiers could not understand their orders; "et pour les flamands la même chose".
How many men died for that?

8

Reference to the murder of Lumumba.
His corpse was hacked to pieces and dissolved in acid.
The dentures did not dissolve and were thrown in the ocean.


Mountain poem, what if the skies became insane?


Mountain poem, recall how once we even doubted the existence of birds


Mountain poem, reappearance of courtesy in Bolivia


Mountain poem, meet me at the other side of this valley


Waiting to be born, en attende de naissance


Trees are gates to alternative worlds


More than honey


Asemics at Mc Donald’s farm at the North Pole


maandag 7 april 2014

Deze treinreis duurt al 100 jaar en meer

TREINREIS 1914 – 1918

De deuren van de trein gaan open.
Inventaris van de dode lichamen
is aan de orde van de macht.
De boekhouders van het systeem
gniffelen : de overlevenden aan de debetzijde,
de anderen crediteren we weg !

Het verdwijnende geheugen aan de horizon
herstelt zich met enkele eenvoudige handgebaren :
KROKODIL seint zij zeer leesbaar
voor wie het spel verstaat.

Eerherstel eisen voor wiens bestaan
men administratief verkettert en ontkent,
wat een wanhopige en waardevolle strijd
is dat voor waarheid, waardigheid en gerechtigheid !

De Franse president stamelt UBIKtaal.
Ik walg en kots begrijpend
aan de overkant van zijn taalgrenzen.
Ondanks mijn gebrekkig reukorgaan
heeft de stank van 100 jaar vreemde kadavers
mijn DNA bereikt en bezet via de onbestaande spoorlijn
Diksmude aan den Ijzer – Sjarel Roi – Brussel – Antwerpen –
Hasseltse Jeneverkes – wapenfabriek Herstal bij Liège.


Guido Vermeulen
April 2014
In de pub New Benfica